1 million bicycles in Beijing

11 oktober 2009 - Beijing, China

We zijn nu 5 dagen in Beijing, en raken al aardig thuis in het Chinese stadsleven. Hoewel sommige gewoonten nooit zullen wennen, zoalshet gerochel en gespuug overal (vooral Patricia krimpt dan ineen, ik rochel inmiddels gewoon mee ;)

Beijing is GROOT en zo vol met smog dat het hier permanent bewolkt is. Maar gisteren zijn we naar de Chinese muur geweest, zo'n 100 km uit de stad, en daar hebben we toch met prachtig zonnig weer over de muur gelopen, een ' etappe' van zo'n 5 uur. Echt een heel mooie ervaring.

We hebben de eer gehad om de nationale feestweek samen met de Chinezen te mogen vieren, namelijk de 60ste verjaardag van de Volksrepubliek. Dat hebben we geweten; nooit zoveel mensen bij elkaar gezien, en in dit geval betroffen het Chinese toeristen. Zo wilden we de eerste dag hier naar de Verboden Stad, en om daar te komen moesten we het TiananmenPlein oversteken. Nu hadden we al gelezen dat dit het grootste openbare plein ter wereld was, maar met al die Chinezen, die op het Plein alle propaganda van de Volksrepubliek wilden bewonderen, kostte het ons bijna een middag om het Plein over te steken (foto's volgen!).

Eergisteren zijn we als echte Chinezen op de fiets gegaan. Ons doel was het Zomerpaleis gelegen in hetnoordwesten van de stad. Met de kaart in de hand gingen wij op weg. Het fijne van fietsen hier is dat er bijna overal fietspaden zijn, vaak ter breedte van een autostrook. Het minder fijne is dat er naast die fietsstrook soms nog 5 rijstroken voor auto's liggen en dat de fietssttrook ook gebruikt wordt door bussen en inhalend autoverkeer. Hoe dan ook, het was zo'n 2 uur fietsen, ruim 20 km door stadsverkeer, waarbij we 3 ringwegen overstaken met indrukwekkende fly overs. Maar 's middags genoten we van de oase van rust in het Zomerpaleis, hoewel rust relatief was samen met die tienduizenden andere Chinese toeristen...

Tijdens onze fietstocht heb ik vaak moeten denken aan dat romantische liedje van een zangeres wier naam ik ben vergeten: ' There are 1 million bicycles in Beijing....': na ons ' romantische'  fietstochtje lijkt het mij onwaarschijnlijk dat zij hier ooit gefietst heeft!

1. De achterbuurt(jes):
    11 oktober 2009
    Katie Melua, mocht je nog een cd in China willen kopen ;)

Leuk om jullie zo te volgen. Moet fantastisch zijn geweest om propaganda mee te maken. Op TV lijkt het altijd zo nep.
    We volgen jullie op de voet!
  2. Chris:
    11 oktober 2009
    Sjeh Sjeh voor jullie update!

Inderdaad gewoon meedoen met dat rochelen & spugen, anders stimuleer je de werkgelegenheid daar niet ;-)

Heeft geen enkele Chinees jullie van de weg proberen te rijden om zo de verzekering op te lichten? Gelukkig maar ;-)

Na kamelen, treinen & fietsen is jullie volgende etappe nu met het vliegtuig toch? Kunnen jullie je eigen bijdrage leveren aan de smog van Beijing ;-)

Trouwens, dat ze daar de bewolking niet hadden weggetoverd tijdens dat jubileum - dat hebben ze tijdens de Olympische Spelen wel gedaan. Of geprobeerd.

Foto's van de woestijn zijn erg goed! Leuk!!!

Ik geniet lekker mee.

Oh, Olav, heb je je Chinees nog kunnen gebruiken daar?

Dikke Knuffels uit Utrecht & Geniet Se!!!!
  3. Denise en Joep Margry:
    11 oktober 2009
    Danke dat wij mee mogen genieten van jullie geweldige reis.
    Je schrijft erg leuk, ik zie het zo voor me.kun je wel gaan uitgeven straks als jullie terug in Holland zijn.
    groetjes,
    Denise en Joep
  4. Ank Perdon:
    11 oktober 2009
    Wat een overgang, van de stilte in de woestijn, nu die drukte !!
    Wij hopen, dat je de gewoonte van het rochelen niet hier gaat introduceren,want ook wij houden daar niet zo van !
    Wij zijn benieuwd naar de foto's.
    Groetjes en liefs,
    Pa en Ma
  5. Hub & Dorothé Hollanders:
    11 oktober 2009
    Gatver, dat spugen en rochelen! De eetlust vergaat je gelijk. Ja, maar hopen dat je van dat soort gewoontes niet overneemt zeg!

Wat een prachtige foto's in de woestijn. Leuk om jullie te volgen.

PS Geeft Patricia zich op voor Popstars als jullie terug zijn? Ha, ha.(Jullie video ook bekeken)

Nou luitjes, have fun en take care.
    Dikke knuffels van Hub en Dorothé
  6. Tiago:
    12 oktober 2009
    Leuk menzen!
    Geniet ze.
    Ben vorige week met Chinezen wezen eten.
    Wat ook leuk is, is dat ze bij elk slok proosten!

Ciao,
    Tiago en fam.
  7. Esther:
    14 oktober 2009
    Hey ouwe rochelaars!! ;)

Mooie verhalen! Ben benieuwd naar de foto's! Die van de woestijn 'brought back memories', hmmmmm ;). Leuk!

Geniet er lekker van! Wij genieten op afstand mee!

xx Esther
  8. Martje:
    14 oktober 2009
    He daar!
    Nou, er wordt goed geintegreerd hoor, lekker mee rochelen en fietsen...wat een gave reis zeg! De Foe yong hay (hoe spel je dat) nog niet beu?
    Groetjes en take care, Martje
  9. Clara Milena:
    26 oktober 2009
    Paty y olav, que posibilidades tenemos los q hablamos español e ingles de obtener este artículo en cualquiera de estos idiomas, gracias!!!!