Herfst in Novosibirsk

14 september 2009 - Novosibirsk, Rusland

In hartje Rusland, wat heet, de hoofdstad van Siberie, eindelijk tijd voor een bezoekje aan het internetcafe, voodat we weer de trein ingaan. Vanavond om 22.37 gaan we namelijk naar Irkutsk waar we om 6.15am lokale tijd aankomen. Nee niet morgen, maar woensdagochtend! 2 nachten en een dag dus. Over de tijden gesproken: we zitten momenteel 3 uur later dan in Moskou (Amsterdam +2 uur), belangrijk te weten aangezien er in de stations en in de trein altijd Moskou tijd wordt aangehouden. Dus Patricia houdt lokale tijd aan op haar horloge en ik Moskou tijd, went snel hoor. Het treinleven is een wereld op zich. We hebben vanaf Moskou nu 3 nachten in de trein doorgebracht en we slapen verrassend goed. Het is prachtig mee te maken hoe je met 4 personen in een coupe van ongeveer 3,5m2 door kunt brengen: de Russen lijken er geheel op ingesteld om zich in die kleine ruimte te eten, te slapen en vervolgens tegen aankomsttijd geschoren en gewassen weer de trein uit te kunnen stappen. De provodnitsas (m/v) helpen ondertussen een handje mee de trein schoon te houden door af en toe te komen stofzuigen. De voorspelde wodka-parties in de trein zijn ons -helaas of gelukkig- bespaard gebleven, misschien omdat we de coupe tot op heden hebben gedeeld met nette oudere dames of gezinnen (in dat geval 4 personen + 2kinderen in de coupe), maar misschien is alles anders na morgen. Rusland bevalt ons tot op heden prima om rond te reizen: alle vrijheid om overdag en 's avonds over straat te gaan en de Russen helpen je meestal graag als je ze aanspreekt (hoewel sommigen ook snel doorlopen voor rare buitenlanders zoals wij). Wat verder belangrijk is in de persoonlijke contacten: geen mensen zomaar gedag zeggen en zeker niet glimlachen op straat of in een gesprek. Dat is dan ook de reden dat we niet glimachen op de foto's....

We zijn trouwens in een prachtige tijd van het jaar hier: in de vele parken in de steden en de berkenbossen langs de route kleuren prachtig roodgeel, en we maken het ene na het andere nazomer festival mee. Vorige week zaterdag vierden we met de Moskovieten de 862e verjaardag van de stad nabij het Rode Plein, afgesloten met veel vuurwerk. Op maandag woonden we op het Rode Plein het International Military Music Festival bij. Zoals jullie weten zijn Patricia en ik een groot liefhebber van deze muziek...:) Hoe dan ook was het spectaculair om militairen uit Frankrijk, Finland, Italie, maar ook Kazachstan, China en natuurlijk vele uit Rusland te zien paraderen op deze prachtige plek. En afgelopen zondag en Novosibirsk vierden we op het Leninplein het Interra 2009, wat afgesloten werd met een onvergetelijk mooi vuurwerk. Verder cultureel nieuws: gisteren in de prachtige concerthal van Novosibirsk genoten van ballet en muziek van grootse Russsische kwaliteit, namelijk het Zwanenmeer, en dat voor de prijs van iets minder dan een Nederlands bioscoopkaartje. Vanuit onze hotelkamer hier in hartje centrum kijken we zo ongeveer uit op deze concerthal: we zitten hier namelijk in wat ooit het meest luxe hotel van de stad moet zijn geweest. We wanen ons hier in oude Sowjettijden, met een receptie beneden voor het inchecken, waarbij vele formulieren worden gestempeld en getekend, een mevrouw op elke verdieping die handdoeken beheert en dag en nacht lijkt schoon te maken, en een kamer met prachtig oud formicameubilair en grijs groen gebloemd behang. Ook in Yekaterinaburg zaten we in zo'n hotel, dat overigens zo groot was dat we 5 minuten stevig moesten doorlopen om vanuit de centrale lifthal bij onze kamer te komen, en naarmate we dichter bij onze kamer kwamen de gangen steeds donkerder en lelijker werden. We hadden daar geen douche op onze kamer op de 6e etage, maar konden gebruik maken van de douche op de eerste verdieping in de andere vleugel van het gebouw (wat ongeveer 10 minuten lopen was...) In Moskou sliepen we daarentegen in een typisch backpackershostel wat 3 maanden open was: het werd gerund door een Amerikaan die wat in onroerend goed beleggingen deed en ondertussen dit voormalig kantoorgebouw had omgebouwd tot hostel door er heel veel IKEA beddden en ander meubilair in te zetten; en zo dronken we de koffie uit dezelfde IKEA mokken als thuis... Overigens raakt ook Rusland al behoorlijk in de ban van IKEA: zo wordt de prachtige collectie van voorwerpen uit de bronstijd van het historisch museum van Tatarstan in Kazan verlicht door de bekende uplights van de Zweden en ook het bestek in restaurants  komt er vandaan...

O ja, de herfst: tot en met gisteren prachtig weer dagen gehad met 27 C, maar de overgang naar de winter lijkt hier toch hard te gaan aangezien het nu zo'n 10 graden is...tja niet gek als je bedenkt dat het hier van de winter -35C zal worden...dus tijd om verder te gaan!! Voor de rest, geniet van onze foto's!

1. Chris:
    14 september 2009
    Wat? Dus de fles is nog niet leeg?! ;-)

Goed verhaal. Nog steeds stik jaloers ;-)

Wat kunnen die Russen feesten zeg, als ik dat zo lees. Alleen mag je daar dan weer niet bij lachen. Is dat niet lastig voor jullie?

Wel vrienden gemaakt zie ik op de foto's. Hebben jullie leuke gesprekken met die tot nu toe brave Russen in de trein of toch iets te veel van een taalkloof?

Geniet van de cadans & de dalende temperaturen. Kijk uit naar jullie volgende log!

Pakka!
  2. Nicoline Hollanders:
    Hoi Olav en Patricia,
    Bedankt voor jullie log! Fantastisch zo'n reis!
    Wat me opviel overal bogen op de foto's; in stations, in bouwwerken; ook kleurrijk, veel afbeeldingen. Klopt het dat openbare ruimtes (stations en zo) vaak fraai en kleurrijk zijn?
    Geniet er verder van!
  3. Gerard P. Pa:
    14 september 2009
    De metro-gangen, maar vooral de uitvoering van het Zwanenmeer
    moet zeer veel indruk hebben gemaakt.Trouwens alles tot nu toe!
    Dat blijkt wel uit de berichtgeving. Fantastisch.Trouwens ,Olav, vanaf nu een dikkere trui aan als op het station Utrecht.Patricia had zich al beter beschermd tegen de nabije kou van 10 graden en wellicht nog lager.Gelukkig zien wij op de foto's dat je niet uit het ziekenhuisbed van de trein kan vallen.Goed beveiligd, dat wel.
    Nog veel avontuur en goede ontmoetingen toegwenst!
  4. Ank Perdon:
    14 september 2009
    Gaan jullie maar gauw verder, voordat jullie bevriezen!
    Geweldig om het allemaal te lezen en de foto's te bekijken, zo reizen we toch een beetje mee.
    Goede reis en veel plezier zonder te lachen !!
    Ma
  5. Maarten van Dijck:
    14 september 2009
    Heel goed dat ze van die bedden hebben gemaakt waar je niet in kunt bewegen. Je zult toch maar ineens zo'n wodka-party achter je kiezen hebben...

Mooie belevenissen en hele gave foto's. Ziet er super uit!

Have fun, wij ploeteren hier ondertussen wel weer verder.

Maarten